Bedre hjemmesider

En god hjemmeside kan være alt fra en enkel reklameplakat på nett, til avanserte løsninger med toveiskommunikasjon mellom deg og dine kunder. Den virkelige testen er om kundene synes hjemmesiden din oppfyller deres forventninger.

De første hjemmesidene var i praksis sjelden mer enn enkle reklameplakater for virksomheten, typisk med en liten produktoversikt og de alltid tilstedeværende ”Nyheter”.  I dag kan du velge avanserte Internett-løsninger hvor dine kunder enkelt kan etablere toveiskommunikasjon, delta på ulike forum (engelsk; community), og handle direkte via nettbutikken. Oppdatert leveringstid og lagerstatus er kun et tasttrykk unna. Hjelp om produkter og tjenester finnes både via egne supportsider med oppdatert hjelpefunksjoner eller via kundeforum hvor praktisk bruk av dine produkter diskuteres ivrig.

Det er i utgangspunktet nesten ikke grenser for hvor avanserte nettløsninger du kan velge for ditt nettsted, men skal hjemmesidene dine ha en praktisk anvendelse bør du legge ambisjonsnivået i forhold til din øvrige virksomhet. Det kan godt være at når du har gjort en god behovsvurdering, så vil konklusjonen være at du kun trenger noen få enkle informasjonssider hvor målet med hele nettsteder er å få kundene til å ringe deg. Eller du kan på den annen side konkludere med at målet må være at så få kunder som mulig tar kontakt per e-post og telefon, men isteden bestiller direkte via din nettbutikk.


Bli synlig

Første bud uansett ambisjonsnivå er at kundene dine finner deg. Riktig navn på hjemmeside er selvsagt viktig, men i mange tilfeller ønsker du å fange opp kunder som søker etter spesifikke varer og/eller tjenester som du kan levere. Utfordringen er da som oftest at dette er du på ingen måte alene om, noe som gjør at målet ditt må være å bli mer synlig enn dine konkurrenter.

Verdens største søkemotor heter Google, med Yahoo og Microsoft MSN ikke langt unna. En enkel test er å taste inn relevante søkeord i disse ulike søkemotorene, og se om dine sider dukker opp. Gjør de ikke det, har du en jobb å gjøre.

De viktigste momentene du bør jobbe med er:

  • Valg av søkeord
  • bruk de ordene kunden trolig vil bruke, ikke dine egne
  • Bruk søkeord i linker
  • Søkemotorer legger større vekt på søkeord i linker enn i vanlig tekst
  • Husk at menyer er linker
  • Bruk gjerne relevante søkeord som menytekst fremfor mer konstruerte ord
  • Bruk META-tagger
  • Legg inn relevante søkeord på hver Web-side som META-tagger
  • Gjenta søkeord i teksten
  • Gjenta (vel å merke uten å overdrive) relevante søkeord i teksten
  • Splitt og hersk
  • Unngå å ”lade” opp en side med mange ulike søkeord. Prøv å rendyrke sidene dine slik at hver side har hovedfokus på et ett søkeord
  • Eksterne linker
  • Desto flere linker fra andre nettsteder som peker til dine hjemmesider, desto bedre rangering vil du oppnå hos søkemotorene


Overbevis kunden

Ulike studier har vist at du som oftest har mindre enn fem sekunder og overbevise en besøkende på dine nettsider at han har kommet rett. Dersom siden din ikke kommuniserer tydelig at kunden faktisk har funnet det han leter etter, er han borte – for godt!

Du bør derfor sørge for at Web-sidene dine er oversiktige og tydelige. Det betyr i praksis at de søkeordene dine kunder har brukt til å finne frem til deg, også er enkle å finne på nettsiden. En utfordring for alle som lager nettsider er at det ikke er gitt at kunden kommer til forsiden din. Via et søk på www.google.com kan resultatet like godt være at han havner direkte på en produktside. Du må med andre ord sørge for å gjenta relevant søkeinformasjon på flere Web-sider.

Gode menyer hvor menyteksten er selvforklarende, og egne rammer med servicelinker er også viktig for å gjøre hjemmesidene dine brukervennlige.


5 tips til bedre nettsider

  1. Lever det kunden ønsker
    På Internett bestemmer kundene, ikke du. En bruker vil sjelden bruke mer enn fem sekunder på å avgjøre om nettstedet han kom til etter et søk på google.com er det riktige før han surfer videre. Når du skal lage dine hjemmesider, bør du ha klart for deg hva dine potensielle kunder forventer av deg og så levere akkurat det.
  2. Snakke kundens språk
    I skriftlig kommunikasjon er det lett for å bruke et litt ”finere” språk enn vi bruker i dagligtale. Istedenfor å bruke det mer folkelige ”hjemmeside”, brukes eksempelvis ”nettsted” for å fremstå som litt mer profesjonell. Har du valgt et mer formelt språk på hjemmesidene dine, vil du fort kunne oppleve at du får alt for lavt besøk. Årsaken er at folk flest bruker det mer folkelige alternativet når de skal søke på Internett. ”Avfall” får nesten ingen treff, mens ”søppel” får langt fler, etc. Tenk derfor nøye gjennom hvilke ord som kunden mest trolig vil bruke når han søker og bruk dette ordet.
  3. Bilder sier mer enn 1000 ord
    Dette er et gammelt og slitt utrykk, men på nett har det fått nytt liv. Du har skremmende lite tid til å overbevise en besøkende om at han har kommet til rett sted, så gode bilder og tilsvarende gode overskrifter er de viktigste verktøyene du har for å få kunden til å stoppe nettopp hos deg. Når du bruker bilder, vil det være lurt å knytte en tag til bildet slik at det også plukkes opp av søkemotorene.
  4. Splitt og hersk
    En gammel og god militær strategi som også fungerer helt utmerket på nett. Har du mye på hjertet, splitt teksten opp i flere sider, og pass på å ta det viktigste først. Lange tekster på nett blir stort sett ikke lest, i beste fall blir det skrevet ut.
  5. Det enkle er ofte det beste
    Populært reklameuttrykk, men også en klar tommelfingerregel for kommunikasjon på Internett. Med en gang du faller for fristelsen til å bruke et litt mer avansert språk enn nødvendig, mister du besøkende. Bruk et enkelt og lettfattelig språk, uten for mye unødige faguttrykk og fremmedord.
I over 20 år har Visma Mamut gjort det enklere å starte og drive egen bedrift. Visma Mamuts administrative programvareløsninger og nettbaserte tjenester til små og mellomstore virksomheter, gjør driften av din virksomhet mer effektiv.
Kontakt Visma: