Hva betyr det å automatisere faktureringen?
Hva er det første du tenker på når jeg sier «faktura»? Kanskje er det inkassovarselet du fikk forrige uke, eller de fakturaene som forfaller i morgen. Eventuelt er det noen fakturaer du har til gode å sende avgårde. Eller hva med den ene kunden din som du alltid må purre på? Fakturering er så mangt, faktisk en hel prosess:
- å sende en faktura
- å purre på en faktura
- å sende inkasso
- å motta en faktura
- å godkjenne en faktura
- å betale en faktura
Lurer du på hvor mye bedriften kan spare? Prøv vår fakturakalkulator!
Store forskjeller mellom bedriftene
For en bedrift er det i hovedsak to ting som gjelder: Å ha kontroll på inntektene, og å ha kontroll på kostnadene. Hvordan får du kontroll på dette? Jo, du sørger for å fakturere kundene dine for det varer eller tjenester de har benyttet seg av. Og så sørger du for at de regningene du selv får, blir betalt. Aller helst før det kommer purregebyr.
Felles for alle bedrifter er også at de bruker et økonomisystem for å ha kontroll på inntekts- og kostnadsstrømmene. Alle bedrifter sender og mottar fakturaer. Men måten bedrifter driver disse prosessene på, varierer veldig.
Vår rapport fra 2019 viser at 66 % bedrifter mottar og sender fremdeles fakturaer på papir eller epost, og 64 % logger inn i nettbank for å få betalt regninger eller sjekke at fakturaer har blir betalt. De fleste har altså ikke tatt i bruk automatiseringsmulighetene som allerede er tilgjengelig i økonomisystemet de bruker.
Les rapporten her: 34 milliarder kroner står på spill