Gå til hovedsiden

– Ingen nettbutikk-suksess uten API

Ingen butikk uten nettbutikk. Det er standarden for B2C-bedrifter nå. Men hva er motoren bak nettbutikken, og hvordan kommuniserer de ulike systemene med hverandre? API-ekspert, Thomas Skjørten i Visma gir deg svarene du trenger for å rigge nettbutikken din riktig.

API-mastermind: Thomas Skjørten i Visma
API-mastermind: Thomas Skjørten i Visma

For de fleste fremstår ikke netthandel som noe veldig teknisk avansert. Det enorme maskineriet som er i gang bak skjermen er godt skjult og ganske lite relevant for folk flest. 

– Men for noen av oss, i hvert fall meg, er teknologien bak fascinerende – nærmest magisk, forteller Thomas Skjørten, produktsjef for API-integrasjoner i Visma.

Å skape en enkel kjøpsopplevelse for kunden, krever masse avansert teknologi. Det er et strålende eksempel på hvordan APIer og integrasjoner er helt avgjørende for å skape gode brukeropplevelser.

Les guiden: Hvordan lykkes med e-handel?

Hva skiller en god nettbutikk fra en fysisk butikk

Nettbutikken har overgått den fysiske butikken. Hyller, kategorier og tilbud gjør det enkelt å finne frem til det man trenger. Når systemene bak snakker sammen tilpasses kundereisen i alle ledd, fra utvalg av varer til de er hentet eller levert.

– Det som imidlertid skiller de ordentlig gode nettbutikkene fra de fysiske butikkene, er personaliseringen. Gode nettbutikker viser ulike utstillingsvindu til ulike kunder – basert på hvem kunden er, hvor de har beveget seg i nettbutikken og annen data og historikk, forklarer Skjørten.

Men hvorfor er det sånn?

– Nettbutikkene er integrert med tjenester som kjenner og analyserer kundenes behov og ønsker, sier Skjørten, og peker på at for eksempel søkehistorikk er «god data-mat» til systemene, som dermed forstår bruksmønsteret og behovet til kundene.

– Ved hjelp av APIene disse tjenestene tilbyr, kan nettbutikken vise kunden de mest relevante varene og tilbudene for dem.

Les mer: Hva er API og API-integrasjon?

Systemene gir kunden den perfekte handleturen

Når en kunde klikker seg gjennom nettbutikken, er det en hel symfoni av systemer som alle spiller sin lille rolle i å gi dem den perfekte handleturen.

Skjørten forklarer hva som skjer på baksiden:

– Varene ligger som oftest ikke lagret i selve nettbutikken. De hentes opp fra et ERP-system via APIer. Herfra hentes bilder, beskrivelser, lagerbeholdning og varepris. Kanskje er nettbutikken også integrert med en tjeneste som gjør at kunden kan se vurderinger fra andre som har kjøpt det samme.

Les også: Alt du må vite om integrasjoner i et ERP-system

Mange bruker også APIer fra en «forslagstjeneste», som genererer både oppsalg og mersalg. Og når kunden har funnet alt han eller hun skal ha, og lagt det i handlekurven, kommer det enda et integrert system på banen.

– Nettbutikken vil jo at kunden skal handle enda mer! Nettbutikken vil automatisk analysere alle tidligere kjøp av denne varen. Akkurat som knivselgeren på torget, roper systemet ut til kunden: «Ikke nok med det! Alle som kjøper denne kniven, kjøper også en skjærefjøl, så det bør du ha med deg i kurven!»

– Det mest magiske av alt

Når kunden går til betaling, setter nok en rekke av systemer og integrasjoner i gang. De fyller inn adressen, og da gjøres det kall mot én eller flere transportleverandører som kalkulerer både pris og forventet leveringstid.

– Også ved betaling får kunden som oftest flere alternativer fordi nettbutikken er integrert med en betalingstilbyder.

Og så det mest magiske av alt, skal vi tro Skjørten:

Mens kunden har stått i den digitale kassen, har nettbutikken kommunisert med butikkens ERP-system og opprettet kundeforhold, ordre, faktura og leveranse via ERP-systemets API.

Thomas Skjørten, produktsjef for API-integrasjoner i Visma

Alle forventer kjapp leveringstid. Helst i går!

Så fort kunden har betalt, begynner siste akt i system-symfonien. Varene skal plukkes, pakkes og sendes til døren eller postkontoret.

– Og vi vet jo alle at vi forventer kjapp leveringstid. I hvert fall etter corona – helst vil vi ha bestillingene våre i går!

Det som nå skjer, er at butikkens ERP-system kommuniserer nå med lagersystemet, enten det er internt eller hos en ekstern logistikkleverandør. På lageret får medarbeiderne opp ordren din på sin håndholdte enhet, med nøyaktig plassering på hvor varene finnes.

– Kanskje er lageret også utstyrt med roboter som plukker helt på egenhånd. Så kommuniseres det med transportørens systemer og merkelapper med strekkoder hentes og festes på pakken.

Når pakken er på vei, får kunden beskjed på telefonen. Også dette er via et API. Herfra kan kunden følge pakken nærmest meter for meter, helt til den ligger og venter i postkassen.

– Og dette er jo bare begynnelsen. De nettbutikkene som ikke er med på dette toget, kommer ikke til å ha mye å stille opp med mot konkurrentene i årene som kommer. Så her er det bare å brette opp ermene, sier Skjørten.

Les guiden om hvordan du lykkes med e-handel!

Mest populære