Gå til hovedsiden

API er hemmeligheten bak en nettbutikk på skinner

Glem de fysiske butikkene; i 2021 handler alt om netthandel. Men hva er egentlig denne teknologien som gjør at de fleste av oss foretrekker å handle på nett?

API-mastermind: Thomas Skjørten i Visma
API-mastermind: Thomas Skjørten i Visma

For de fleste fremstår ikke netthandel som noe teknisk avansert og det enorme maskineriet som er i gang bak skjermen er godt skjult og ganske irrelevant for folk flest. Men for noen av oss, i hvert fall meg, er teknologien bak fascinerende – nærmest magisk.

Å skape en kjøpsopplevelse som for oss virker så enkel og effektiv, krever masse avansert teknologi. Det er et strålende eksempel på hvordan APIer og integrasjoner er helt avgjørende for å skape gode brukeropplevelser, effektiv flyt og verdi for leverandørene.

Å skape en kjøpsopplevelse som for oss virker så enkel og effektiv, krever masse avansert teknologi.

Netthandel i 2021 er nesten som å handle i selve butikken

Når vi handler i ordentlig gode nettbutikker, er det nesten som å gå i den fysiske butikken. Hyller, kategorier og sorteringer gjør det enkelt å finne frem til det vi trenger. Det finnes plakater som gjør oss oppmerksomme på ukens eller dagens tilbud – og enkelte varer står utstilt «i inngangen» for å vekke oppmerksomheten vår.

Les guiden: Hvordan lykkes med e-handel?

…Men der butikken er for alle, er netthandelen personlig

Allerede på første side i nettbutikken er det avansert teknologi i spill for å gi akkurat deg som kunde den beste handleopplevelsen. I motsetning til hos en fysisk butikk, er varene som står utstilt i inngangen helt tilpasset akkurat deg. De andre kundene som besøker, vil mest sannsynlig bli presentert for andre tilbud og varer.

Hvorfor er det sånn?

Nettbutikkene er integrert med tjenester som kjenner og analyserer akkurat dine behov og ønsker. De bruker søkehistorikk og andre spor du legger igjen på ferden din gjennom nettet. Ved hjelp av APIene disse tjenestene tilbyr, kan nettbutikken vise deg akkurat de varene og tilbudene som er mest relevant for deg. Du får på mange måter din helt egen butikk som forstår deg – det samme gjør personen etter deg i køen inn.

En symfoni av systemer gir kunden den perfekte handleturen

Når du navigerer deg videre gjennom nettbutikken, og hopper mellom produkter og tilbud, er det en hel symfoni av systemer som alle spiller sin lille rolle i å gi deg den perfekte handleturen.

ERP-systemet bak

Selve varene ligger som oftest ikke lagret i selve nettbutikken; de hentes opp fra et ERP-system via APIer. Herfra hentes både bilder, beskrivelser, lagerbeholdning og vareprisen. Kanskje er nettbutikken også integrert med en tjeneste som gjør at du kan se vurderinger og kommentarer fra andre som har kjøpt det samme.

Les om: Maktbalansen mellom kunder og leverandører

Oppsalg og mersalg

De fleste nettbutikker bruker også APIer fra en «forslagstjeneste», både for å få deg til å kjøpe en dyrere utgave av det du ser etter – men også for å selge deg noe ekstra. Det betyr at du får opp lignende (og dyrere) produkter som det du kikker på. For eksempel kan en annen kunde ha kjøpt det samme, eller så mener butikken at de har et bedre alternativ til akkurat deg.

De fleste nettbutikker bruker også APIer fra en «forslagstjeneste», både for å få deg til å kjøpe en dyrere utgave av det du ser etter – men også for å selge deg noe ekstra.

Når du har funnet alt du skal ha og lagt det i handlekurven, kommer det enda et integrert system på banen. Butikken vil jo ha deg til å handle enda mer! Akkurat som den karakteristiske knivselgeren på torget, har systemet analysert alle tidligere handler av dette produktet. Nå roper det ut til deg: «Ikke nok med det! Alle som kjøper denne kniven, kjøper også en skjærefjøl, så det bør du ha med deg i kurven!»

Handlekurv, betaling og transport

Med handlekurven full av varer du trenger (og kanskje noen flere), går du til betaling. Her setter nok en rekke av systemer og integrasjoner i gang. Du fyller inn adressen din, og da gjøres det kall mot én eller flere transportleverandører som kalkulerer både pris og forventet leveringstid. Her får du kanskje også flere alternativer.

Også ved betaling får du som oftest flere alternativer fordi nettbutikken er integrert med en betalingstilbyder. Basert på hvem du er, får du et utvalg av de betalingsmåtene som passer akkurat deg best.

Hele tiden mens du har stått i den digitale kassen, har nettbutikken kommunisert med butikkens ERP-system og opprettet kundeforhold, ordre, faktura og leveranse via ERP-systemets API.

Hele tiden mens du har stått i den digitale kassen, har nettbutikken kommunisert med butikkens ERP-system og opprettet kundeforhold, ordre, faktura og leveranse via ERP-systemets API.

Varene skal plukkes og sendes fra lageret

Så fort du har betalt, begynner siste akt i system-symfonien. Varene dine skal plukkes, pakkes og sendes til døren (eller postkontoret). Helst skal jo pakken din være fremme i morgen!

Butikkens ERP-system kommuniserer nå med lagersystemet, enten det er internt eller hos en ekstern logistikkleverandør. På lageret får medarbeiderne opp ordren din på sin håndholdte enhet, med nøyaktig plassering på hvor varene finnes. Kanskje er lageret også utstyrt med roboter som plukker helt på egenhånd. Så kommuniseres det med transportørens systemer og merkelapper med strekkoder hentes og festes på pakken.

Appen på telefonen din (enten det er Post Nord, Bring eller lignende) får via et API greie på at det er en pakke på vei til deg. Herfra kan du følge pakken nærmest meter for meter helt til den ligger og venter på deg foran inngangsdøren.

Og dette er bare begynnelsen. Tenk hvordan teknologien vil skape helt nye kjøpsopplevelser når Black Week 2030 nok en gang skal sette rekorder!

Les guiden om hvordan du lykkes med e-handel!

Mest populære