Always change a winning team!

Et google-søk  på “Olje” gir i dag i overkant av 77 millioner treff. Til sammenligning gir tilsvarende søk på “Innovasjon” kun i overkant av èn million. Ok, velferdssamfunnet skal ha sin del av kaken, med matolje og kroppsolje i spissen, men olje slår allikevel knockout på innovasjon i Norge.  Hviler vi på laurbærene?

Til stadighet kan vi lese innlegg som er kritiske til Norges innovasjonsevne. Vi er oljesmurte, oppvokst med puter under armene, og ikke tvunget til å tenke nytt.  Skal vi tro Innovation Union Scoreboard 2013, ligger innovasjonsevnen vår under det europeiske gjennomsnittet. De er faktisk ikke snauere enn at de definerer oss som moderate innovatører, trygt plassert i samme bolk som de økonomisk skakkjørte badeparadisene Hellas og Portugal, som også tilfeldigvis innehar Europas største forekomst av laurbærtrær (Laurus nobilis). Er vi virkelig ille?

463px-Laurus_nobilis_g1

Laurus Nobilis

Heldigvis finnes det håp. The Global Innovation Index 2013 drar oss halvveis opp igjen av baderingen med en sterk 16.plass i verden.  Allikevel er det mange som mener at en 16.plass ikke er godt nok for et land som har gode forutsetninger for innovasjon. Det politiske vil jeg ikke gå nærmere innpå i dette innlegget, men grunnbevilgningen til forskning i statsbudsjettet har ikke økt mer enn realveksten de tre seneste årene. Hvis forutsetningene i det store bildet er på plass, er det da mentaliteten som svekker innovasjonsevnen vår?

Den største feilen man gjør i et selskap er å lene seg tilbake og se seg fornøyd med situasjonen man er i. Som ihuga fotballsupporter er jeg vokst opp med uttrykket “never change a winning team”. Det viser seg ofte som uhyre effektiv strategi i fotballverden, men i næringslivet er det livsfarlig. Vi kan alle se hvor stor betydning det kan ha for bedrift og lokalsamfunn når giganter som Nokia og Kodak må trappe ned som følge av at fremtiden løper fra. Det er ikke mer enn 3 år siden flesteparten av verdens 1500 ledende CEOer svarte ”kreativitet” under IBM Global CEO Study, når de skulle liste opp den viktigste egenskapen for å bringe selskapet til suksess i fremtiden. Ved å ønske nytenking velkommen, og endre fokus til “always change a winning team”, er jeg derfor fast bestemt på at man som bedrift vil stå bedre rustet til å møte fremtiden. Enten så utvikler man, eller så avvikler man.

Så hvorfor klarer vi ikke å vise til like god innovasjonsevne som land med betydelig vanskeligere forutsetninger? Mange mener at kriser fremmer innovasjon, og således taler dette mot oss. Det er ikke alltid tilfellet, men jeg tror det kan ligge noe i det. Etter at Ekofisk ble oppdaget i 1969, har vi i Norge bygget et stadig større sikkerhetsnett. Det som burde ha gitt oss en trygghet for å prøve ut noe nytt, kan istedenfor ha gitt oss noe å lene oss på. Vi har ikke i like stor grad som andre nasjoner vært tvunget til å tenke nytt, vi har kunnet hvile på laurbærene. Og visste du forresten at man paradoksalt nok kan utvinne olje fra laurbær? Riktignok matolje, men det later til å være en sammenheng mellom olje og laurbær.

Innovasjon vil spille en betydelig rolle i norsk næringslivs fremtid. Synes du innovasjon i Norge er spennende? 14. – 18. oktober arrangeres Europas største innovasjonskonferanse i Norge, Oslo Innovation Week 2013. Kom innom da vel!

OIW 2013

OIW 2013


Marinius er Business Summer Intern i Visma, og jobber blant annet med en GTM-strategi i Mamut.
Kontakt Marinius: