8 tips til bruk av sosiale medier for småbedrifter

Sosiale medier brukes for alt disse dager. Vi holder kontakten med venner og familie, møter nye mennesker, shopper, finner nye jobber og evaluerer kandidater til en stilling. Siden sosiale medier dominerer så mye av våre liv, er det neppe overraskende at det har blitt stadig mer avgjørende for små bedrifter også.

 

8 tips til hvordan du kan lykkes med sosiale medier i din bedrift:

  1. Posisjoner deg
    Det er store forskjeller på de ulike kanalene. Her bør du tenke over: Hvem ønsker du å kommunisere med? Hvor vil du være synlig? Hvordan vil du oppfattes?
  2. Tilpass ditt budskap
    Budskapet ditt må tilpasses kanalen. Sosiale medier er en toveiskommunikasjon.
  3. Oppdater jevnlig
    Ikke svikt dine følgere ved å ikke oppdatere. De følger deg for en grunn og forventer at du deler noe. Det er vanskelig å bygge opp en følgerbase hvis man bare er aktiv av og til.
  4. Ha kontroll på innboksen og kommentarer
    Denne direkte dialogen du nå legger opp til i sosiale medier er gull! Derfor er det ekstremt viktig at du følger med om det er noen som kontakter deg via denne kanalen.
  5. Pass deg for ironi
    Man har lov til å være mer uformell og leken i kommunikasjonen i sosiale medier. Men pass deg for budskap som kan misforstås og tolkes på forskjellige måter.
  6. Håndter kritikk
    Alle har rett til en mening. Svar, og ta dialogen utenfor forumet.
  7. Få hjelp av andre
    Oppmuntre venner, kollegaer og bekjente til å dele, kommentere og like dine innlegg. Da sikrer du større spredning og når ut til flere potensielle kunder.
  8. Følg med og lytt til andre
    Det kan være store inspirasjonskilder til ideer. Følg gjerne Smart Bedrift på sosiale medier!

 

Les også: 6 tips til å få flere følgere til Facebook-siden din

 

 

Følg oss på:

Smart Bedrift Facebook

Smart Bedrift Twitter

Smart Bedrift LinkedIn

 

Michelle Diebels-Larsen jobber som Content Marketing Manager med innhold i digitale kanaler. Hun har en M.Sc i Communication Science (Nederland) og har jobbet i mange år med marketing og kommunikasjon.
Kontakt Michelle: