Selgerens 6 fordeler med elektronisk signering

Salgsmøte

Enhver kjøper ønsker smidighet. Å tilby elektronisk signering vil gi salgsavdelingen et klart konkurransefortrinn fordi det gjør det enkelt for kjøper å kjøpe av nettopp din bedrift.

Hvorfor ble ikke salget closet? Hva gjorde vi galt? Å bli en superselger kommer ikke gratis. Selger må ha kunnskap, retorikk og timing på plass. Men det kan også lønne seg (!) med noen hjelpemidler som forenkler prosessen for begge parter. Dette er de seks viktigste fordelene med å bruke et elektronisk signatursystem.

Les også: Digitalisering av HR gjennom elektronisk signering

1. Skaff signaturen på sekundet

Har prospektet bestemt seg for å bli kunde? Smi mens jernet er varmt – og før vedkommende rekker å ombestemme seg. Det siste steget i hver salgsprosess – den gylne signaturen – er mye raskere og lettere for både kunde og selger, ved bruk av elektronisk signatur.

Når kunden allerede er overbevist om at din tjeneste er riktig for dem, kan signeringen skje på sekundet. Kunden mottar forespørsel om signering per epost eller SMS, åpner kontrakten fra på PC, nettbrett eller mobil, og signerer med BankID. Signert kontrakt ligger lett tilgjengelig på nett for både kunde og selger. Done, ferdig, finito!

2. Sted og tid er ingen hindring

Signering av kontrakter mellom to eller flere personer som er langt fra hverandre har eksistert i lang tid. Tradisjonell post eller fysisk møte er lenge brukt til å gjøre dette. Dette har endret seg med internett, som har gitt nye måter å gi samtykke på avstand: med elektronisk signatur.

Med elektronisk signering kan du sende kontrakter til signering når og hvor som helst – enten kjøper befinner seg på et fergeleie med kun mobilen for hånd, på utenlandsreise med nettbrett i bagen eller foran skjermen på kontoret.

3. Frigjør tid til neste lead eller prospect

Kjenner du igjen problemstillingen: «Jeg har sendt kontrakten til kjøper (på epost/per post), men etter det har jeg ikke hørt noe»? Med elektronisk signering kan selger enkelt se status: Er dokumentet mottatt, lest, signert? Med et enkelt tastetrykk kan man også sende en vennlig påminnelse.

Denne sømløsheten gjør at selger slipper å kaste bort tid på å finne riktig epostadresse eller følge opp per telefon. Bruk den til verdiskapende arbeid, som å kontakte andre potensielle kunder eller sluttføre enda et salg!

Les også: Hvilke bransjer bør bruke elektronisk signatur?

4. Forenklet arbeidshverdag skaper trivsel

«Det er så behagelig med ting som kan gjøres på et blunk, men som likevel tar halve dagen!» … sa ingen selger noensinne. Trivsel er avgjørende for å sikre lavt gjennomtrekk. Én måte å øke trivselen på, er å tilby smidige verktøy som effektiviserer oppgavene.

Å sitte med tungvinne prosesser som spiser av arbeidshverdagen, er få forunt. Elektronisk signering forenkler og effektiviserer prosesser som tidligere har ligget under den mørkegrå «forefallende administrativt arbeid»-posten. Resultatet er økt arbeidslyst, motivasjon og stå-på-vilje.

5. Kundens opplevelse forbedrer seg

Når kunden har bestemt seg for å kjøpe produktet eller tjenesten, kan vedkommende signere kontrakten umiddelbart. Glem det klassiske og kjedelige papirarbeidet: skrive ut to kopier av dokumentet, signere dem og sende dem tilbake til selskapet med brevpost, eller skannet via epost.

Denne enkelheten med elektroniske signatur er  i sin enkelthet en behagelig opplevelse for kunden – som kan begynne å bruke produktet eller tjenesten så raskt hun eller han ønsker.

6. Spar penger og miljøet for papirer

Noen kontrakter er lange som et vondt år. Andre ganger er de akkurat passe lange. Uansett er det som regel veldig mange papirer som må printes ut. Og papirer printet, er penger brukt – både på tiden det tar å bestille, selve papiret, fraktkostnader og nytt blekk til printeren.

Det er en lite bærekraftig måte å jobbe på, både for bedriftens lommebok og for miljøets fremtid. Å redusere papirforbruket, takket være digitalisering av signaturprosessene, er dermed et riktig steg inn i fremtiden.

Vil du lære mer om digitalisering?

Den eksponentielle teknologiutviklingen krever at også selgeren må tilpasse seg. Å si farvel til papirbasert signering i salgsprosessen er avgjørende for enhver ivrig og fremtidsrettet selger. 98 % av invitasjoner til signering sendt av vår løsning, har blitt signert innen 24 timer.

I den årlige rapporten Visma Digital Index 2019 kan du lese statistikk, intervjuer og råd om hvordan du kan komme i gang med (eller fortsette) digitaliseringen.

Last ned rapporten Visma Digital Index 2019