5 viktige ting å tenke på når klienten skal bokføre selv

Ønsker klienten din å bokføre selv? Lær klienten å gjøre det riktig fra første stund – og åpne opp for løpende spørsmål underveis i året! Her er sjekklisten du trenger.

Digitaliseringen forandrer menneskers atferd. Så, når klienten ønsker å bokføre selv, hva gjør du da?

Tenk deg denne situasjonen: Det er avslutning av regnskapsperioden. Du logger inn i det nettbaserte regnskapsprogrammet og ser raskt at alt ikke er riktig bokført. Kunden har faktisk bokført feil – i et helt år! Kundefordringer og leverandørgjeld i en salig blanding. Det er bare å brette opp armene, bruke tiden det tar på å spore og rette feil..Og fakturere klienten for tiden.

Dette er ingen ønskedrøm for hverken deg eller klienten din. Her er derfor en sjekkliste med 5 viktige ting å tenke på. Tar du utgangspunkt i disse rådene, blir samarbeidet i det det nettbaserte programmet mer effektivt. Og ikke minst: riktig fra starten.

 

5 viktige ting å tenke på når klienten skal bokføre selv

 

1. Ta frem en tilpasset kontoplan

Innled med et møte der dere går igjennom klientens bokføring historisk, og sammen tenker igjennom hvilke bokføringshendelser som sannsynligvis kommer til å dukke opp det kommende året. Ta frem en tilpasset kontoplan til klienten.

2. Hold opplæring for klienten

Forklar prosessene og hvordan klienten skal bokføre sine bedrifts-transaksjoner. En liten opplæring, helt enkelt.

3. Samarbeid i programmet

Sørg for at klienten forstår prosessene ved å gå igjennom programmet og avstemme. Her er det store samarbeidsfordeler. Du kan svare på spørsmål, kommentere og forklare.

4. Sørg for at klienten kontakter deg

Vær tydelig på at klienten alltid skal kontakte deg hvis det oppstår usikkerhet. Kanskje klienten støter på vanskelige momsspørsmål? Det er bedre at dere løser det direkte, enn at klienten tar sjansen. Det finnes ingen dumme spørsmål! Har du mange klienter som kontakter deg, kan du sette av litt tid hver dag til å håndtere spørsmålene.

5. Avklar oppdraget

Sørg for at dere er klare på, fra starten av samarbeidet, hva som inngår i oppdraget, samt hvem som gjør hva og hvilke rutiner som skal gjelde.
Oppsummert: Ikke slipp den ambisiøse gjør-det-selv klienten i nettskyen uten noen råd på veien! Lær klienten hvordan han/hun kan gjøre det riktig, men følg opp og ha en dialog så ofte som det er behov. Med selvstendige klienter i nettskyen, tar du fortsatt betalt for din bokførings- og økonomi-kompetanse. Du er nå en veileder for hva klienten gjør, i stedet for å gjøre alt selv.

 

Dette er en oversettelse av en artikkel fra SPCS.

 

Les også: Hvorfor det er viktig for regnskapsfører å holde tritt med klientens behov

Hanne Groa jobber som Marketing Manager i Visma Mamut med fokus på Customer Retention & Loyalty, og Accounting Offices-segmentet. Hun har en Bachelor of Science in International Marketing, Honors Degree, fra Handelshøyskolen BI/Nanyang Business School i Singapore, og har jobbet i mange år med markedsføring og kommunikasjon.
Kontakt Hanne: