Annonsere på Facebook? Her får du noen tips

5 tips til deg som ønsker å annonsere på Facebook

 

Dette blogginnlegget var tenkt som en oppskrift for hvordan annonsere på Facebook. Personlig opplever jeg at suksesshistorier fra andre bedrifter kan være vanskelig å kopiere fordi deres mål, kundegrupper, produkter og budskap kan være svært annerledes enn vårt. Jeg velger derfor å heller lage en liten huskeliste for deg som skal annonsere.

 

Huskeliste for deg som skal annonsere på Facebook

 

  • Bildebruk

Sørg for at størrelsen på bildet er i henhold til Facebooks anbefalinger, som du finner i deres Facebook Ads-guide. Vurder om du skal sette opp egne annonser tilpasset ulike enheter (mobil, nettbrett og PC). Husk! Et bilde må aldri ha mer enn 20 % tekst.

 

  • Spor annonsene dine i Google Analytics

Sørg alltid for å bruke URL’er som er tagget for å effektivt kunne hente ut informasjon om de ulike kampanjene du kjører i Google Analytics. Du kan enten velge om du skal tagge URL’ene dine manuelt ved hjelp av et Excel-ark, eller du kan bruke Googles URL-builder.

 

  • Utvalg

Du bør sette utvalget ditt så stort som mulig. Selv om mange sverger til å gjøre det så spesifikt som man kan, kan man gå glipp av interessenter og klikk om man snevrer det inn for mye. Det er fordi at jeg opplever at det er relativt få brukere på Facebook som legger inn en full beskrivelse av seg selv og sine interesser. Jeg holder meg som regel til geografi, alder og kjønn. Vurder om du heller skal bruke Speil-publikum som for eksempel kan være basert på de som Liker siden din eller Custom audience som er egne utvalg som du laster opp eller henter inn ved hjelp av pixler på hjemmesiden din.

 

  • Betaling

La Facebook bestemme hvor mye du bør betale for annonsene din fordi Facebook vet best hva som vil fungere for deg i forhold til det målet og tiden du har satt for annonsene dine. Benytt deg derfor av Optimized CPM og Default Bids.

 

  • A/B-test

Lag flere versjoner av samme annonse og test hva som fungerer best. Bytt ut bildet med et annet, sammenlign overskrifter, vurder CTA-knapp eller ikke osv. Du vil lære mye av testing som vil hjelpe deg til å optimalisere eksisterende og fremtidige kampanjer.

 

Ønsker du flere tips om bruk av Facebook? Les dette blogg innlegget med 6 tips til å få flere følgere til Facebook-siden din

Michelle Diebels-Larsen jobber som Content Marketing Manager med innhold i digitale kanaler. Hun har en M.Sc i Communication Science (Nederland) og har jobbet i mange år med marketing og kommunikasjon.
Kontakt Michelle: