Visma Proceedo
Behov til betaling

Schenker sparte 13,4 millioner SEK med e-handel

Schenker sparte 13,4 millioner SEK med e-handel 

DB Schenker har brukt Visma Proceedos e-handelstjeneste til innkjøp av indirekte materialer siden 2001, samt håndtering av leverandørfakturering siden 2004. Schenker foretar hvert år et regnskapsoppgjør for e-handel for å gjøre rede for besparelser som er gjort ved hjelp av denne typen handel. I 2012 har DB Schenker Sverige spart SEK 13 400 000.

Se filmen om Camilla Nilsson på enheten Central Procurement, Schenker Sverige, fortell om hvordan DB Schenker matcher faktura mot bestilling.

Besparelsene på SEK 13 400 000 består av:

2 700 000 kroner e-bestilling. Schenker antar at hvert innkjøp som ikke foretas via e-handel, koster 130–300 kroner i ineffektive prosesser. Innkjøp via e-handelstjenesten effektiviserer hele innkjøpsprosessen og gir Schenker SEK 2 700 000 i årlige besparelser.

Visma Proceedo e-bestilling.

4 600 000 kroner e-faktura. Schenkers besparelser ferdigkonteres i Visma Proceedo. Systemet kontrollerer om fakturaen stemmer med bestilling eller abonnement. Korrekte e-fakturaer matches automatisk, noe som gir SEK 4 600 000 kr i besparelser.

6 100 000 kroner i prisreduksjon. Ved hjelp av Visma Proceedo sikrer Schenker at alle innkjøpere kun kjøper avtalte produkter og tjenester, noe som resulterer i prisreduksjoner tilsvarende SEK 6 100 000 per år.

En effektiv e-handelstjeneste er nødvendig, men er det nok? Hva gjør Schenker for å oppnå disse besparelsene?

– Svaret heter e-faktura og matching! Det dreier seg om å redusere strømmen av skannede fakturaer. Skanning er dyrt og ineffektivt – fakturaen kan ikke automatisk matches mot bestillingen, og man får ikke så grundige, automatiske kontroller som med e-handel, sier Camilla Nilsson i Central Procurement-avdelingen hos Schenker Sverige.

Schenker Visma Proceedo

Schenker oppfordrer alle innkjøpere i de ulike avdelingene om å eliminere "ville kjøp" som genererer skannede fakturaer. Slike kjøp er ofte også dyrere. Man gjennomgår eksisterende leverandører, og enten ber man dem bruke e-faktura, eller så går man over til e-handelsleverandører.

– Innkjøp sentralt jobber fortløpende med å få i stand e-fakturering med leverandører som brukes av flere avdelinger. I dag er det ingen problemer med dette, det er både enkelt og billig, forklarer Camilla Nilsson.

Mer Visma Proceedo kundecase?