Visma Proceedo
Behov til betaling

Automatiserte innkjøpsprosesser med Visma Proceedo

Automatiserte innkjøpsprosesser med Visma Proceedo

Visma Proceedo effektiviserer innkjøp og fakturaflyt for Nordea, både i Norge og i Norden.

Øystein Engen er leder for Procurement Services i Nordea i Norge, og har ansvar for innkjøp og fakturahåndtering - fra behov til betaling. Nordea i Norge implementerte Visma Proceedo i 2008 og har lykkes med å automatisere store deler av sine fakturaprosesser gjennom en høy andel av eFaktura og matching av inngående faktura med ordre som er generert i  systemet.

Ved hjelp av funksjoner i Visma Proceedo effektiviseres prosessene for innkjøp og fakturahåndtering. I Nordea har vi en innkjøpspolicy som beskriver hvilke kanaler man skal bestille de ulike tjenester via.

Automatiserte innkjøpsprosesser med Visma Proceedo

Størstedelen av bestillingene foregår via Proceedo og alle fakturaer blir behandlet i det samme systemet, dette gjør at vi i stor grad kan automatisere faktura-prosessen.

Innkjøp og faktura hånd i hånd

Nordea har slått sammen enhetene for innkjøp og faktura. Dette for å få bedre oversikt over hele prosessen fra innkjøp til betaling.

– Gjennom ordrematch og abonnementsløsning i Visma Proceedo opplever vi økt effektivitet, sier Engen.

Engen forteller at de kontinuerlig overvåker fakturaflyten og tar ut rapporter hver måned slik at de har oversikt over blant annet leverandører, skannende fakturaer og antall eFakturaer.

– Når innkjøp og faktura går hånd i hånd, blir både prosessen og arbeidsflyten bedre. Vi får økt kontroll over innkjøpene som gjøres i innkjøpssystemet og fakturaene som mottas, understreker han.

Automatiserte innkjøpsprosesser med Visma Proceedo

Redusert behov for kontroll

Med eFaktura og fakturaabonnement er behandlingstiden blitt redusert betraktelig, og med ordrematching og abonnementsløsninger blir behovet for gransking og godkjenning redusert. 

– Vi har automatisert rundt 60 % av prosessen med faktura gjennom faktura-abonnementsmodulen og ordrematching og varemottak i innkjøpsmodulen i Visma Proceedo, forteller han.

Godt samarbeid

Visma og Nordea har et godt samarbeid og flere av Nordeas innspill er tatt i betraktning når produktet oppdateres. – Vi ser at den gode dialogen vi har hatt til nå har fungert godt. Vi håper på en videreutvikling av bestillingsbiten i Visma Proceedo. Kategoritreet var en bra start på dette, forklarer han.

Nordea vurderer fortløpende nye funksjonene i Visma Proceedo og har testet «bestilling på vegne av» og «mobilapplikasjonen». – Vi ser for oss at godkjenningsoppgaver kan bli effektivisert gjennom mobilapplikasjoner, sier han.

– For oss er tilgjengelighet og stabilitet viktig. Samtidig er brukervennlighet for våre sluttbrukere også av stor betydning, slik at de enkelt finner det de leter etter, avslutter Engen.

Mer Visma Proceedo kundecase?