Patentstyret

Hvert år mottar Patentstyret over 15 000 søknader om patent, varemerker og design.

Elektronisk kommunikasjon i Patentstyret

Gammeldags papirforvaltning koster offentlig sektor flere hundre millioner kroner i året. Hvert år mottar Patentstyret over 15 000 søknader om patent, varemerker og design. De bestemte seg for å utvikle en elektronisk tjeneste for toveis kommunikasjon mellom seg selv og sine tilknyttede kunder.

 

Selvbetjeningsløsning for søknader

Patentstyret etablerte tidlig løsninger for elektronisk mottak av søknader, men svarene ble fortsatt sendt med brev. Visma utviklet en helhetlig, toveis selvbetjeningsløsning som innebærer at all kundekorrespondanse med tilhørende dokumentasjon kan sendes digitalt via Altinn.

Prosjektet ble gjennomført i nært samarbeid med Patentstyret og deres pilotkunder. Løsningen muliggjør en effektiv dialog der søknader og svar kan sendes fra, og mottas direkte i kundenes fagsystemer.

 

Effektiv saksbehandling med autentisering og autorisasjon i Altinn

Den fullelektroniske kommunikasjonen og meldingsflyten mellom Patentstyret og Patentstyrets kunder gir en effektiv saksbehandling for alle parter. Sikkerheten har økt, ettersom det ikke lenger er tvil om hvilke dokumenter som er sendt og mottatt. All kommunikasjon er sporbar og sikret av autentisering og autorisasjon i Altinn. Og miljøet er også en vinner, da tusenvis av dokumenter ikke lenger skrives ut og transporteres.