Spendanalyse

forstå innkjøps- og leverandørmønstre

Prøv gratis i 10 dager

En viktig faktor for å kunne lykkes med både innkjøps- og anbudsarbeidet, er å se på historikken.

En spendanalyse gjør det lettere å forstå innkjøps- og leverandørmønstre samt hvordan ting fordeler seg over ulike innkjøpsområder og kategorier.

Hvis man vet hva som kjøpes, for hvor mye, fra hvem og på hvilken måte, kan man svært ofte identifisere forbedringsmuligheter og potensial for besparelser.

Hva er Spendency?
Spendency er analyseverktøyet som gjør det lettere å holde styr på alle kjøp.

Last ned whitepaper

 

Last ned whitepaper


 
 

En spendanalyse hjelper deg å tegne opp et kart over selskapets innkjøp, finne muligheter for forbedring og formulere innkjøpsstrategier. 
Her gir vi deg de første trinnene og hva du skal tenke på. 

Spendanalysen brukes for å danne et bilde av en organisasjon innkjøp og leverandør mønster. Det skal vise hvor stor den totale innkjøpsvolum , som de store shoppingområder er , hvor mange tilbydere organisasjon , hvor det er med kontrakts troskap og mer .

Generelt kan vi si at et forbruk analyse bør svare på følgende spørsmål:

  • Hva kjøper vi?
  • Hvor mye kjøper vi for ?
  • Fra hvilke leverandører kjøper vi?
  • Hvordan kjøper vi?
  • Hvem er kjøper ?
Fordeler for deg som er innkjøpssjef:
  • Oversikt under planlegging og kommunikasjon
  • Støtte i ressursplanlegging
  • Spend per leverandør i diskusjoner med leverandører
Fordeler for deg som er Category Manager/strategisk innkjøper:
  • Oversikt per kostnadssenter i diskusjoner med sjefer
  • Antall fakturaer per leverandør
  • Aktuelle leverandører og spend i respektive kategori
Fordeler for deg som arbeider med spendanalyse:
  • Svært enkel oppdatering av ny data
  • Repetitiv kategorisering med lagrede kategoriseringsregler over tid
  • God oversikt over hva som er blitt kategorisert

Høres dette interessant ut?

Ta kontakt med oss på telefon 40 00 68 14 
Eller send meg en e-post på stefan.norr@visma.com

Ønsker du å bli kontaktet?