Valg av nye bedriftsløsninger er omfattende. Særlig krevende er valget av et nytt Business Intelligence-verktøy – som gjerne skal møte mange ulike ansattes behov, i tillegg til å være godt integrert med ERP-systemet. Da trenger du en leverandør som kjenner markedet, et brukervennlig system, og en prismodell som gjør investeringen lønnsom i lengden.
For å få bedre innsikt i leverandørens kundehåndtering og fagkompetanse, kan du undersøke steder som supportside og kundeforum. Du kan også ta kontakt med BI-leverandøren direkte, og be dem skissere et forslag til hvordan de kan bidra til at ditt selskap når sine mål.
Dette kan gi en god indikasjon på om BI-løsningen innehar produkter som bidrar til økt performance management (ytelsesstyring) for deg. Også kundeerfaringer er en god måte å innhente troverdig og pålitelig informasjon på.
Les mer: Hva bør du se etter i en rapporteringsløsning?
For å få god utnyttelse av BI-løsningen, er brukervennlighet trolig også en avgjørende faktor. Det er viktig at funksjonaliteten er intuitiv, så alle forstår hvordan de skal manøvrere i løsningen. Alternativet er at dere ender opp med en passiv bruk og at løsningens fulle potensiale aldri blir brukt.
For å avgjøre brukervennligheten, kan det være en god indikator å evaluere hvor lang tid det tar «å komme ordentlig i gang». Hvor lang tid det tar kan være svært forskjellig fra system til system. Disse spørsmålene gir en god indikasjon på hvor ressurskrevende systemet er:
Les mer: Få kontroll på bedriftens økonomi med OneStop Reporting.
Priser kommer i alle størrelser. Det som innledningsvis ser billig ut, kan ende opp med å bli en dyr investering avhengig av pristypen: Er det fastpris, månedlig avgift, vedlikeholdskostnader, pris per bruker?
Skal du ha mange brukere i systemet, kan det for eksempel lønne seg å velge en leverandør som tilbyr en noe høyere fastpris (og dermed lavere pris per bruker), som betales med én gang. Det å kartlegge hvor mange produkter i leverandørens produktsuite dere har behov for, kan også få stor innvirkning på sluttsummen.
Det finnes utallige faktorer og spørsmål å ta hensyn for å avdekke BI-løsningen som best imøtekommer dine behov. Vi håper denne artikkelen har gitt deg noen forslag til hvor du kan begynne denne prosessen. Gode fagkunnskaper, erfaring, brukervennlighet og prising er faktorer vi tror er særlig viktige å ta hensyn til.
Dette er viktigste spørsmål du bør stille: